– Butiksplanering

En bra butikslayout med ett logiskt kundvarv bidrar till en positiv butiksupplevelse för kunderna. Att hitta det man letar efter brukar komma högt upp i undersökningar som bland det viktigaste för kunden. Men en bra och genomtänkt layout skapar också förutsättningar för bättre marginaler och höjd snittkorg. Det finns stora vinster i att från början tänka på ytor för merförsäljning och marginalförstärkare. Sånt tenderar annars att uppstå i efterhand på ytor som egentligen inte är lämpliga eller med säljlösningar som drar ner butiksintrycket.

Noggrannhet och stor respekt för detaljer präglar Proplans arbetssätt. En butikslayout är en helhet bestående av många små delar och snäva marginaler. Allt ska få plats, även kunden, och små missar kan få stora konsekvenser för ekonomi och tidplan.

Konsten att producera butikslayouter på rätt detaljnivå beroende på vart i projektet man befinner sig ska heller inte underskattas. Alltför detaljerade ritningar tidigt i projektet driver onödiga kostnader. Samtidigt måste skisser alltid vara realiserbara då de ligger till grund för beslut. Skisser som senare visar sig vara ogenomförbara tvingar projektet till omtag med förseningar och fördyranden som konsekvens.

Varuplacering

Att varuplacera en butik logiskt är en konstform. Kunderna ska enkelt hitta det de söker. Utöver en tydlig layout bör varorna placeras i logisk följd och med naturliga associations-   övergångar. Den bästa varuplaceringen görs med en kombination av en analytisk grund, en lyhördhet inför den lokala kunskapen och en lång erfarenhet av att få ihop dessa två viljor.

Projekteringsunderlag

Det är här som helheten i Proplans leveranser kommer in. Alla underlag som behövs för att genomföra en projektering kan ingå om så önskas. Som exempel kan nämnas:

  • Ritningsbeskrivningar (positionslistor)
  • Beställningsunderlag för inredning och utrustning
  • Utbredningar vid kakling och målning
  • Belysningsplaner för kommersiell belysning
  • Rivningsbeskrivningar
  • Underlag som ska biläggas fastighetsägaravtal
  • Et c

Skisser

Sällan finns det bara ett bra sätt att skapa ett tydligt kundvarv i en butikslokal. Ofta räcker det med två till tre skisser då fler bara är varianter av dom första. Proplans styrka är att snabbt hitta de bästa alternativen och visualisera dessa i realiserbara skisser. I vissa fall kan enklare SketchUp-bilder (3D) göra de lättare att ta till sig.

Kommersiell belysning

Proplan utger sig inte för att vara en ljusexpert. Och ljus är viktigt. Men dagligvarubranschen är generellt sätt inte rätt bransch att experimentera i när det kommer till ljus. Ljuskonsulter, som ofta har finare detaljhandelsbutiker för ögonen, vill ofta mer än vad som kan motiveras i en matvarubutik.

Däremot har ett fluktuerat ljus, där utvalda punkter och särskilda områden lyfts fram, stor betydelse. Dels för att motverka en generisk upplevelse av butiken, men också för att styra kundernas ögon till viktiga säljpunkter – och till avdelningar ni är stolta över. Proplan kan bistå med grundläggande kommersiella ljusplaner med beskrivningar av elskenornas utbredning och förslag på spotlights-typer inklusive placering och antal.

Butikskommunikation

Ofta finns det ett program för kommunikationen i butik. Det kan vara en guide för yttre miljö och fasader och en beskrivning av färger, navigering och profilskapande budskap inne i butiken. Men att applicera dessa riktlinjer i den lokala butiken kräver anpassningar och i många fall ett kreativt sinne. Proplan erbjuder visualisering av fasadskyltning och fönsterfoliering, underlag som även kan användas vid ansökan om skyltlov. Proplan planerar och kvantifierar också behovet av kommunikation inne i butiken vilket förenklar beställningsförfarandet. Även underlag för produktion av ramper, behovet av navigationsskyltar och sökord och lämpliga platser för profilkommunikation.

Noggrannhet och stor respekt för detaljer präglar Proplans arbetssätt